Druhy pojmov

Vitamín C iný názov: Kyselina askorbová

druh pojmu: Živiny

- vitamín C patrí k dôležitým vitamínom pre svoje antioxidačné účinky
- spolupôsobí pri mnohých metabolických dejoch
- má ochranné a regeneračné účinky pre kolagénové štruktúry,

Niektoré dôležité potravinové zdroje:
Grapefruit, Paprika, Mandarinka, Ruža šípková, Pomaranč, Kiwi, Jablko, Citrón



Vitamín C je molekula, ktorá sa skladá z uhlíka, sodíka a kyslíka. Je to malá molekula, ktorá sa dokáže (i keď v menšej miere) vstrebať do ľudského organizmu už cez sliznicu v ústnej dutine.

Vitamín C je esenciálnou látkou, t.j. ľudský organizmus si ho nedokáže vytvoriť.
Preto je nutné ho prijímať v potrave, doporučuje sa niekoľkokrát denne, keďže telo spotrebuje absorbovaný vitamín C približne do troch hodín.
Účinok vitamínu C bol objavený v r.. 1792 ako preventívny prostriedok proti skorbutu.

Vitamín C sa vstrebáva v tenkom čreve v jeho hornej časti.
Ľudské tkanivá obsahujú rôzne množstvo vitamínu C.
Najviac sa ho nachádza tam, kde dochádza k najvyššie metabolickej aktivite - v pečeni, v očiach a mozgu.

Nadbytočné množstvo vitamínu C sa vylučuje obličkami.

O blahodarnom účinku vitamínu C niet najmenších pochýb. Mnohí z nás si ho doprajú v neobmedzenom množstve, či dokonca siahajú po výživových doplnkoch s jeho obsahom a6 r8dovo miligramy.
Panoval totiž názor, že vitamín C nemôže nijako ublížiť a nespotrebované množstvo sa z tela jednoducho vylúči. Podľa najnovšej štúdie by sme sa však mali mať predsa len na pozore. #Céčko# nás totiž môže priviesť k neznesiteľným bolestiam spojeným so zaseknutým kameňom v močových cestách.
Všetkého veľa škodí

Vitamín C, ktorý sa odborne nazýva kyselina askorbová, tvorí neoddeliteľnú súčasť zdravej výživy každého z nás # podporuje imunitný systém, pomáha v prevencii vírusových ochorení, chráni nás pred paradentózou a krvácavosťou v dôsledku oslabených stien kapilár. Denná doporučená dávka #céčka# sa pohybuje v rozmedzí 60-100 mg. Vedci pritom doteraz dvíhali varovný prst len pred predávkovaním vitamínmi rozpustnými v tukoch. Keďže kyselina askorbová sa rozpúšťa vo vode, domnievali sme sa, že nepotrebné množstvo sa jednoducho vylúči močom. V skutočnosti však práve vďaka jej nadbytku môžeme okúsiť peklo v podobe obličkových kameňov. Prišli na to švédski vedci, ktorí jedenásť rokov sledovali takmer 23 tisíc účastníkov prieskumu v strednom a vyššom veku.

Mohlo by vás zaujímať: Obdobie chrípok klope na dvere: Doplňte vitamín C!
Na vine je metabolizmus #céčka#

Nadmerné množstvo kyseliny askorbovej sa síce vylúči močom, ale nie vo svojej pôvodnej podobe. V metabolickom procese sa totiž mení na látku zvanú oxalát, ktorá je jedným z pilierov formovania konkrementov v močových cestách. Tie sú tvorené drobnými kryštálmi pozostávajúcimi z molekúl vápnika a spomínaného oxalátu. Dôvody realizácie výskumu tohto typu vysvetlila Laura Thomas, vedúca tímu vedcov zo štokholmského Karolinska Institutet: #Už veľmi dlho sme mali podozrenie, že vysoké dávky vitamínu C môžu zvyšovať riziko tvorby močových kameňov.# Domnienka sa, nanešťastie, potvrdila.
Stane sa #céčko# v tabletkách nežiaduce?

Medzi účastníkmi štúdie bolo až vyše 22 tisíc takých, ktorí neužívali žiadne výživové doplnky. Druhú skupinu tvorilo 907 mužov s každodenným príjmom vitamínu C v tabletke, čo predstavuje dávku 1000 mg. Pre porovnanie, pohár džúsu z odšťavených čerstvých pomarančov obsahuje 120 mg kyseliny askorbovej. Výsledky neboli príliš lichotivé, nakoľko šance získania obličkových kameňov s nadmernými dávkami vitamínu C stúpajú až dvojnásobne. Medzi užívateľmi #céčka# sa problémy s močovými kameňmi objavili po prvý raz u 3,4 percent, v skupine bez výživových doplnkov to bolo len 1,8 percent. Výsledky boli zverejnené v časopise JAMA Vnútorné lekárstvo.

Mohlo by vás zaujímať: Citrón proti obličkovým kameňom: Vyskúšajte tento prírodný recept aj vy!
Muži sú v nevýhode

Silnejšie pohlavie je na tvorbu konkrementov v obličkách náchylnejšie, kvôli čomu medzi testovanými účastníkmi s doplnkami figurovali práve muži. Vo Veľkej Británii je počet pánov liečených na obličkové kamene (12%) v porovnaní s nežnejším pokolením (4%) až trojnásobne vyšší.
Príroda nadovšetko

Uvedený prieskum podľa vedcov nenabáda k tomu, aby sme prestali jesť potraviny bohaté na vitamín C, práve naopak. Problémom sa vraj stávajú práve výživové doplnky, v ktorých je dávka zbytočne prehnaná. #Vitamín C je dôležitou súčasťou zdravej výživy. Akýkoľvek účinok vitamínu C na vznik obličkových kameňov závisí na dávke a na kombinácii živín, s ktorými je strávený,# dopĺňa Laura Thomas. Na ovocie a zeleninu by sme tak v každom prípade nemali zanevrieť a naďalej si dopriať v ľubovoľnom množstve. Ideálnou sa javí práve kúra pozostávajúca z citrónov, ktorá doplní kyselínu askorbovú a citráty sa postarajú o to, aby sa molekuly vápnika nezhlukovali.

Dbáte o dostatočný príjem vitamínu C? Aký máte názor na jeho tabletkovú formu?
prosím čakajte..